Vi ser en fotbollsplan. En olycka har skett. Någon ligger på marken och ambulanspersonal är där. En lärare springer och hämtar en flicka som gått sin väg. Det är starten på det känslomässigt laddade dramat Barn, en film om ansvar och skuld. Det visar sig att Lykke eller Anna som hon också kallas, dotter till en socialistisk politiker och en journalist, av misstag skadat klasskamraten Jamie, son till en nationalistisk politiker. Jamie dör hastigt på sjukhuset och det leder till många frågor och komplikationer mellan föräldrar, lärare och annan personal. En stor del av historien kretsar kring en familj där både syster och bror arbetar inom skolan. Det visar sig att systern har ett förhållande med Jamies far, något som hon hållit hemligt i ett år. Det anses i familjen vara skamligare än broderns homosexuella förhållande. Lykkes familj försöker hantera situationen med dotterns skuldbeläggande och förstår inte hennes ytligt svala inställning till vad som hänt. Att ta kontakt med Jamies far är svårare än vad det borde vara på grund av politiken. Skolans ansvar för barnen och föräldrarnas ställs på sin spets i detta vardagliga men engagerande förlopp med mycket goda skådespelarinsatser. ”Jag är också intresserad av att titta på hur klass och politisk tillhörighet influerar både vårt språk och vårt beteende bland andra. Det finns alltid en obalans mellan människor, oavsett relation. Syftet med Barn är att rikta ljuset mot allt det här. Jag vill belysa vikten av hur vi kommunicerar med varandra och hur det i förlängningen påverkar hur våra barn växer upp, lever sina liv och slutligen fortsätter att forma vårt samhälle.” har regissören Dag Johan Haugerud sagt om sin film som blev 2020 års Dragon Award-vinnare för bästa nordiska film på Göteborgs filmfestival. |
|
|
Barn
Mias stjärnor |
Andra har också läst
IRAKISK KRISTUS – Teater Galeasen
Vi är i ett gränsland mellan minne och fantasi, i en brutal skildring av en rå verklighet.
På gränsen...