”När dagarna är så vita att himmel och jord möts, kan de döda tala med de ännu levande.” Det gamla isländska ordspråket inleder En vit, vit dag där vi ser en bil som med hög fart kör genom det dimhöljda landskapet. Vi följer färden en stund, men i en kurva vid havet fortsätter bilen framåt, genom ett stängsel och ut ur bilden. Tiden går. En fast kamera visar ett ensligt hus med några hästar i en hage. Bilderna avlöser varandra. Det blir dag, natt, sommar och vinter. Någon bil kommer till huset, men inget speciellt händer. Det visar sig att här bor Ingimundurs (Ingvar Sigurðsson) och det var hans hustru som omkom i bilolyckan två år tidigare. Ingimundur sörjer djupt, han är avstängd från sitt arbete som polischef och tvingad att besöka en terapeut. Hans tröst är Salka (Ída Mekkín Hlynsdóttir), barnbarnet som han träffar på eftermiddagarna. När han äntligen tar sig samman och går igenom hustruns tillhörigheter väcks en misstanke om att hon varit otrogen. Han blir besatt av att ta reda på vem hon var tillsammans med. Hans aggressivitet skrämmer omgivningen. En vit. vit dag är en film om kärlek och sorg men också om ilska och hämndlystnad. Samspelet mellan Islands flitiga filmskådespelare Ingvar Sigurðsson och Ída Mekkín Hlynsdóttir, regissörens dotter, är fantastiskt, både rörande i vardagen och upprörande när vreden gör Ingimundur rasande. Ingvar Sigurðsson belönades med skådespelarpriset i Cannes 2019. En vit, vit dag var även nominerad till Nordiska Rådets Filmpris samt är Islands officiella bidrag till Oscars. |
|
|
En vit, vit dag
Mias Stjärnor |
Andra har också läst
IRAKISK KRISTUS – Teater Galeasen
Vi är i ett gränsland mellan minne och fantasi, i en brutal skildring av en rå verklighet.
På gränsen...